Museum Folkwang Collection Online
  • NEW WORLDS – Mehr als ein Arbeitsplatz

  • The industrialization of the 19th and early 20th centuries not only transformed old-established, natural sceneries, but also gave rise to entirely new professions and workplaces. Despite a gap of 100 years lying between them, Ernst Isselmann’s painting ›Brücke in Duisburg‹ (Bridge in Duisburg) and the series photographed by Christine Steiner, ›Mehr als ein Arbeitsplatz‹ (More than a Workplace) both mark the radical metamorphosis of work and the artist’s perception of its locations and tools. With Steiner, deserted offices and conference rooms tell of norms and practiced
    rituals in our professional interaction, whilst in ›Métal‹, her portfolio published in 1928, Germaine Krull highlights the symbolic and utopian power of new materials and shapes. The idealized figure of a worker by Constantin Meunier, or photographed job profiles and the paintings of Max Liebermann and Chaim Soutine all contrast sharply with such an approach.
  • More
  • Less
  • Exh_Title_S: NEW WORLDS – Mehr als ein Arbeitsplatz
  • Exh_Id: 19,744
  • Exh_Comment_S (Verantw): Sammlung Online
  • Exh_SpareNField01_N (Verantw ID): 241
Works
Der Papageienmann
Lumpensammlerinnen
Straßenbahnschaffnerinnen
Vorladerin
Wagenputzerinnen
Briefträgerin
Electr. Schaffnerin (?)
Fensterputzerin
Lastenträgerin
Postbeamtin
Postkutscherin
Schaffnerinnen
Eisenwalzwerk bei Krupp I
Brücke in Duisburg
Métal (Tafel 49)
Métal (Tafel 2)
Métal (Tafel 26)
Métal (Tafel 37)
Métal (Tafel 46)
Métal (Tafel 5)
Le Debardeur
aus: Mehr als ein Arbeitsplatz
aus: Mehr als ein Arbeitsplatz
aus: Mehr als ein Arbeitsplatz
aus: Mehr als ein Arbeitsplatz
    •  
    • of 28